Wielu czekało na tę chwilę. Po blisko sześciu latach „Elka" ponownie wędruje nad Parkiem. Powrót „Elki" był możliwy dzięki środkom z UE w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Śląskiego działanie 6.2.1 – rewitalizacja duże miasta. Unijne dofinansowanie wyniosło 21 098 821,21 zł. Realizacja całości projektu kosztowała 33,8 miliona złotych.
Wszystko zaczęło się w marcu 2010 roku, kiedy Rada Miasta w Chorzowie przyjęła projekty inwestycyjne WPKiW do Lokalnego Programu Rewitalizacji Chorzowa. Wśród nich znalazł się ten, dotyczący przebudowy popularnej kolejki. Początkiem kwietnia 2011 roku Zarząd Województwa Śląskiego zdecydował, że wśród 11 projektów Regionalnego Programu Operacyjnego, do których trafią unijne pieniądze, znalazła się również „Elka".
Od tej pory prace nad powstaniem nowej kolejki ruszyły pełną parą. We wrześniu podpisano umowę na realizację pierwszego etapu nowej parkowej kolei naziemnej. Przetarg na wykonanie projektu wygrała austriacka firma Doppelmayr, która jest jednym z największych producentów tego typu kolejek w Europie. 12 lutego 2012 roku wbito pierwsze łopaty pod budowę kolejki, a kilka dni wcześniej rozpoczęto rozbiórkę istniejących stacji kolejki.
Elka jest atrakcją samą w sobie. Można powiedzieć, że powstała w celu prekursorskim: to jedyna w kraju kolejka nizinna oraz jedna, która kursuje w systemie mieszanym, gondolowo – krzesełkowym.
Przede wszystkim jednak Elka, zarówno w poprzednim wcieleniu, jak i w teraźniejszym zapewnia osobom odwiedzającym Park sporo doznań wizualnych. Trasa nowej kolejki wiedzie poprzez najbardziej atrakcyjne części Parku, czyli Wesołe Miasteczko, Rosarium, Halę Wystaw Kapelusz czy promenadę gen. Jerzego Ziętka.
Następczyni legendarnej „Elki" jeździ trasą o długości 1896 m (odcinek Wesołe Miasteczko – Stadion Śląski). Perony znajdują się 5 m nad ziemią. Całą trasę z maksymalną prędkością 5 m/sek. pokonuje się w 9 min. W ciągu godziny kolejka przewozi 860 osób. Jest wyposażona w 30 krzesełek 4-osobowych i 15 gondoli 8-osobowych, z których korzystają niepełnosprawni i matki z wózkami.
7 września 1967 roku „Elka" została uruchomiona po raz pierwszy. W uroczystości brali udział m.in. Edward Gierek i Jerzy Ziętek. Do 2005 roku przewiozła miliony pasażerów. W 2006 roku była eksploatowana po raz ostatni. Przewiozła tylko 43 tys. osób. Przez półtora roku podejmowano szereg działań mających na celu dopuszczenie jej do ruchu. W październiku 2008 roku zapadła decyzja o likwidacji przestarzałej konstrukcyjnie „Elki".
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007 – 2013
Informacje źródłowe na temat Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007 – 2013 znajdują się na stronie www.rpo.slaskie.pl